رویدادها آرشیو خبر ها
1974/11/09 ... تولد یک عشـق ..

1974/11/09 ... تولد یک عشـق ..

امروز ، 9 نوامبر 2013 سالروز تولد اسطوره فراموش نشدنی باشگاه یوونتوس ، الساندرو دل پیرو اسـت. بازیکنی که علاوه بر ارزش های فنی بالایی که در زمین داشت در بیرون از زمین مسابقه نیز یک انسان واقعی و فردی محبوب بود .

الکس دل پیرو نه تنها برای هواداران بی شمار یوونتوس و فوتبال دوسـتان ایتالیا بلکه برای تمام هواداران فوتبال در سرتاسر ِ دنیا و حتی افراد عادی بسیار قابل احترام و محبوب بود ، تشویـق کاپیتان سابق یوونتوس در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در لیگ قهرمانان و استادیوم اولدترافـورد در بازی خداحافظی ِ گری نویل توسط تماشاگران متعصب و مغرور رئال مادرید و منچستر یونایتد تنها نمونه ای کوچـک از محبوبیـت بي حد و وصف پينتوريكو ايتاليا اسـت .

آلساندرو دل پیرو متولد ِ نهم ِ نوامبر سال ِ 1974 ، در منطقه ی کُنیان ِ ایتالیا به دنیا آمد . او از بازیکنان ِ بزرگ ِ فوتبال ِ ایتالیا به حساب می آيد و توانست به همراه ِ این کشور قهرمانی جام ِ جهانی را هم تجربه کند. دل پیرو در رده ی سوم ِ گلزنان ِ ادوار ِ ایتالیا با 333 گل پس از جوزپه مه آتزا با 338 و سیلویو پیولا با 364 گل قرار دارد. دل پیرو برای یوونتوس 19 سال بازی کرد که در 11 سال مرد ِ اول ِ این تیم و وارث ِ به حق ِ بازوبند ِ کاپیتانی بود و توانست رکورد ِ بیشترین بازی و بیشترین گل ِ زده را با 705 بازی و 289 گل به اسم ِ خود به ثبت برساند .

دل پیرو موفق شده بود که در تمام ِ مسابقاتی که در آن ها به میدان رفت گل زنی کند . دل پیرو در لیست ِ FIFA 100 که شامل ِ 125 بازیکن ِ بزرگ ِ 100 ساله ی فوتبال بود نیز حضور داشت . لیستی که توسط ِ پله انتخاب شد . همچنین دل پیرو در سال ِ 2004 و در نظرسنجی بزرگ ِ یوفا ، جزء 50 بازیکن ِ برتر قاره ی اروپا شناخته شد . در سال ِ 2000 هم دل پیرو به عنوان ِ پر در آمد ترین بازیکن ِ سال از طریق ِ حقوق ِ سالیانه ی باشگاه ، پاداش ها و امور ِ تبلیغاتی شناخته شد .

در دسامبر 2012 و با لیستی که از طریق ِ یوفا منتشر شد ، دل پیرو به عنوان ِ دهمین گلزن ِ برتر ِ ادوار ِ چمپیونز لیگ نامیده شد . از 6 جایزه ی ملی اخلاق در کارنامه ی این شخصیت ِ برجسته هم نمیشه چشم پوشید . همچنین دل پیرو موفق به کسب ِ جایزه ی Golden Foot که به بازیکنان ِ بالای 29 سال تعلق میگیره ، شد .

دل پیرو در 3 دوره جام جهانی و 4 دوره یورو به همراه ِ تیم ملی ایتالیا شرکت کرد و با 27 گل در مقام ِ چهارم ِ برترین گلزنان ِ ادوار ِ تیم ملی ایتالیا به همراه ِ روبرتو باجو قرار گرفت .

دوران ِ کودکی
زاده ی شهر ِ کُنیان ( ونتو ) ، دل پیرو فرزند ِ جینا ی الکتریسین و برونای خانه دار . آله در حیاط ِ پشتی خانه ی خودشان به همراه ِ دو دوستش نیلسون و پیرپائولو همیشه مشغول به بازی فوتبال بود . هر 3 اون ها آرزوی تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیکنان ِ جهان رو داشتن ، اما این کاری بود که آله تونست اون رو انجام بده . استفانو ، برادر ِ بزرگتر ِ آلساندرو فوتبالیست ِ حرفه ای بود که تا قبل از مصدومیت ِ هولناکش در تیم ِ سمپدوریا توپ می زد . این خانواده در منطقه ی ساکون و در یک محله ی روستایی به اسم ِ سن وندمیانو زندگی می کردند . وقتی که آلساندرو در حال ِ رشد بود ، به خاطر ِ مشکلات ِ خانواده ش برای تامین ِ هزینه ی مسافرت های مختلف ، دوست داشت تا بتونه به عنوان ِ راننده ی کامیون به تمام ِ نقاط ِ دنیا سفر کنه و از اونجا دیدن کنه .

وقتی که در تیم ِ محلی و پایه ی سن وندمیانو بازی می کرد ، به عنوان ِ دروازه بان مورد ِ استفاده قرار می گرفت . چون که مادرش دوست نداشت که آلساندرو در بازی زیاد تحرک داشته باشه و این تحرک باعث بشه که لباس های آله کثیف بشود . اما برادر ِ آله مانع ِ این کار ِ مادرش شد و با پا فشاری به این که آله در پست های هجومی بهتر بازی می کنه ، پست ِ وی را عوض کرد .

فوتبال باشگاهی
فوتبال پایه
آله رشد ِ خودش در فوتبال را در سال 1981 از تیم ِ محلی سن وندمیانو شروع کرد و در سال ِ 1988 طی ِ اولین پیشنهاد در سن ِ 13 سالگی به تیم ِ پایه ی " پادوا " پیوست . در 22 نوامبر 1992 و در بازی مقابل ِ ترنانا کالچو ، آله تونست اولین گل ِ رسمی خودش را در برد ِ 5-0 تیمش به ثمر برساند . در سال 1993 جامپیرو بونی پرتی آله را با 5 بیلیون لیر و با حقوق ِ 150 میلیون لیر در هر فصل به یوونتوس منتقل کرد .



دل پیرو و دی لیویو در پادوا
در سال ِ 1993 دل پیرو به یوونتوس منتقل شد و تا تابستان ِ 2012 برای این تیم بازی کرد . آله در اولین بازی خودش در سری آ برای یوونتوس در سپتامبر 1993 مقابل ِ " فوجا " بازی کرد و اولین گل ِ خودش را در بازی بعدی ای که به عنوان ِ یار ِ تعویضی پا به زمین گذاشت ، مقابل " رجینا " به ثمر رساند . در اولین بازی ای که آله برای یوونتوس به طور ِ 90 دقیقه به میدان رفت ، توانست مقابل ِ " پارما " هتریک کند . در دومین فصل ِ حضور ِ آله در یوونتوس ، این تیم موفق به کسب ِ اسکودتو شد . اسکودتویی که برای اولین بار در 8 سال ِ اخیر نصیب ِ این تیم شد . آله در دوران ِ فوتبال ِ خودش موفق به کسب ِ 8 اسکودتو با یوونتوس شد که 2 عنوان ِ 2005 و 2006 طی ِ جریانات ِ کالچوپولی از این تیم باز پس گرفته شد . در سال ِ 1996 آله به همراه ِ بازیکنان ِ بزرگی چون راوانلی و ویالی توانست یوونتوس را به مقام ِ قهرمانی چمپیونز لیگ برساند . هر چند که این عنوان در 2 سال ِ بعد هم میتوانست تکرار شود و آله با گل ِ خودش در فینال ِ 1997 مقابل ِ دورتموند نتوانست بار ِ زیادی از شکست ِ 3-1 تیمش کم کند .

دل پیرو و قهرمانی چمپیونز لیگ 1996
سال ِ بعد یعنی 1997/98 ، فصل ِ فوق العاده ای برای دل پیرو بود . فصلی که این بازیکن توانست 21 گل در سری آ به ثمر برساند و با زدن ِ 10 گل در چمپیونز لیگ ، ضمن ِ هدایت ِ یووه به فینال ِ این مسابقات ، عنوان ِ آقای گلی را هم کسب کند . هتریک ِ به یاد ماندنی آله مقابل ِ موناکو در بازی نیمه نهایی ، از ذهن ِ کمتر هوادار ِ یووه خارج میشه . اما باز هم یووه مثل ِ سال ِ قبل فینال رو این بار به رئال مادرید با نتیجه ی 1-0 واگذار کرد تا این تیم ِ مادریدی با گلزنی میاتوویچ در 20 می 1998 بتونه پس از 38 سال به قهرمانی این مسابقات دست پیدا کنه . پس از اون بود که یوونتوس در پایان ِ این فصل تونست بیست و پنجمین عنوان ِ اسکودتوی خودش رو جشن بگیره .

مصدومیت
در نوامبر 1998 ، آله دچار ِ مصدومیت ِ سنگینی در بازی 2-2 تیمش مقابل ِ اودینزه شد . همین مسئله باعث ِ تموم شدن ِ فصل برای دل پیرو و همچنین قرار گرفتن ِ یوونتوس در رتبه ی ششم جدول در پایان ِ فصل شد . در طول ِ این مدت جانی آنیلی ، رئیس ِ سابق ِ این باشگاه به دل پیرو لقب ِ " Il Pinturicchio " رو اعطا کرد که در مقایسه با نقاش ِ عصر ِ رنسانس ِ ایتالیایی بود . البته هواداران تا اون زمان به آله لقب ِ " Il Fenomeno Vero " به معنی " پدیده ی حقیقی " رو داده بودن . این لقب به این دلیل به دل پیرو داده شد که هواداران ِ تیم ِ رقیب یعنی اینتر به بازیکن ِ مطرح ِ این تیم رونالدو ، لقب ِ " Il Fenomeno " به معنی " پدیده " داده بودن .

دوران لیپی
دل پیرو به همراه ِ گلزن ِ فرانسوی " دیوید ترزگه " و بازیساز ِ اهل ِ چک " پاول ندود " ، تیم ِ قدرتمندی رو در منطقه ی هجومی یوونتوس تشکیل داده بودن تا اینکه این تیم با رهبری مارچلو لیپی تونست اسکودتوی بیست و ششم رو در می 2002 کسب کنه . اسکودتو ی خاطره انگیزی که در هفته ی آخر و با غلبه بر اودینزه به دست اومد . این قهرمانی به معنی حضور ِ یوونتوس در فصل ِ بعد چمپیونز لیگ بود و یووه در این رقابت ها با تیم های نیوکاسل ، دیناموکیف و فینورد در گروه E قرار گرفت . اولین گل ِ اروپایی آله در اون فصل مقابل ِ دیناموکیف بود . گل ِ دوم ِ یوونتوس در این بازی به این شکل به ثمر رسید که توپ با همکاری فوق العاده ی کامورانزی و ندود در موقعیتی آزاد به دل پیرو رسید و آله با ثمر رسوندن ِ این گل ، پایه ریز ِ برد ِ 5-0 تیمش در 24 دسامبر 2002 شد .

گل دل پیرو به اودینزه و قهرمانی یوونتوس در هفته ی آخر
در بازی بعد یووه مقابل ِ نیوکاسل قرار گرفت و دل پیرو با بازی فوق العاده ی خودش باعث ِ صعود ِ بانوی پیر به عنوان ِ سر گروه به دور ِ دوم ِ گروهی مسابقات شد . در این مرحله هم یووه بالاتر از بازل و دپورتیوو لاکرونیا و پایین تر از منچستر یونایتد به مرحله ی حذفی مسابقات راه پیدا کرد و این بار با گل ِ زالایتا در وقت های اضافی تونست بارسا رو شکست بده و با جا گذاشتن ِ یک تیم ِ اسپانیایی دیگه یعنی رئال مادرید ، به فینال ِ مسابقات راه پیدا کنه . گلی که در بازی برگشت دل پیرو مقابل ِ رئال مادرید به ثمر رسوند و باعث ِ سکوت ِ هیرو ، سالگادو و کاسیاس شد . در 28 می 2003 و در استادیوم اولدترافورد ِ منچستر ، یوونتوس مقابل ِ میلان قرار گرفت و در حالی که بازی بدون ِ گل در طول ِ 120 دقیقه به پایان رسید ، گل دل پیرو در ضربات ِ پنالتی مانعی از شکست ِ چندین باره ی خودش و یووه در فینال ِ چمپیونز لیگ نشد .

دل پیرو و حسرت از دست دادن سومین فینال
پس از مسابقات ِ یورو 2004 ، مارچلو لیپی جای خودش رو به فابیو کاپلو در این تیم داد . کاپلو در اون سال ها به توانایی دل پیرو اعتقادی نداشت و بیشتر از خرید ِ جدید ِ این تیم یعنی زلاتان ایبراهیموویچ استفاده می کرد . کاری که باعث ِ ایجاد ِ حس ِ نا امیدی بین ِ هواداران شد . با این حال این دل پیرو بود که مثل همیشه با تلاش خودش را اثبات کرد و زدن 14 گل در این فصل.
«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
سهیل شناس خوش
سهیل شناس خوش«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: